Oppdal, Noorwegen

Noorwegen, zaterdag 12 augustus

12 augustus 2017 - Oppdal, Noorwegen

Volgens het weerbericht zou het vandaag de hele dag gaan regenen en de temperatuur flink doen dalen. Dat klopte helaas ook maar we hadden geluk dat wij de eerste druppels pas om 12 uur mochten ontvangen.

We zouden tijdens huidig verblijf een dagje naar Trondheim wagen. De  enkele reis vanuit Oppdal zou ca. 1 uur en 45 min duren, en de prijs viel ons wel tegen. Met de auto zou het ca. 2 uren duren, vv vier uren dus. De meiden kozen liefst voor een rustdag en wandeling in naburige bossen. Ik moest voor dit keer ze wel respecteren want ze waren zo meegaand en genoten overal met ons. Deze trip liet ik gewoon gaan, o.a. de Nidaros domkerk waar de Noorse koningen worden gekroond. De geschiedenis van deze stad trok mij aan, ook wilde ik een kijkje nemen van het wijkje Bakklandet waar veel houten pakhuizen staan.

Vandaag belandden we in een prachtig natuurgebied met spectaculaire watervallen. We reden eerst naar een dorp Gjøra, liggend 40 km ten oosten van Oppdal. Buiten het dorp konden we ons autootje parkeren en een wandelroute bracht ons naar beneden in de kloof bij Åmotan, daar komen verschillende rivieren samen om een geweldige watermassa te vormen die naar beneden stort in de afgrond. De waterval Svøufallet welke we zagen behoort tot The World's Top 100 Waterfalls. (Dit is een belangrijke waterval met haar 156 m vrije val). Daarna pas gingen we over het lange, steile zigzag-paadje ongeveer 300 m omhoog naar Lundlia. Halverwege gingen we terug want de totale tijd over de hele wandelroute duurt ca 4 uren, met de kinderen erbij zal de tijd verder gerekt geweest zijn. Violet liep en klom als een berggeit en ze liep zo vlot de smalle paadjes met keien en takken zo op en af en moest telkens op ons te wachten. Bang was ze niet! Eerlijk gezegd was de route best eng en je kon zo gaan slippen of afglijden en nergens hing een touw of een andere houvast. Rossa klom steeds beter en heeft steeds meer zelfvertrouwen gekregen, verder was ze blij met een paar mooie pleisters...

De wolken begonnen te dalen en we liepen notabene door de wolken heen. Geweldig!

We kwamen halverwege middag terug in ons huisje en lieten ons lekker verwennen met een stevige lunch, vervolgens lagen we allemaal op bed te e-readenen/of naar netflix te kijken. Relaxen...

1. Maarten Tromp:
    13 augustus 2017
    Ik vind de verhalen en foto's echt heel erg mooi, lees ze elke dag. Volgende keer moet je mij echt meenemen, denk dat ik het wel mooi had gevonden. Wens jullie heel erg veel plezier komende weken en lees met plezier elke dag jullie reisverslag. Zoen en knuffels Maarten
  2. Dorette Ypenburg:
    13 augustus 2017
    Genieten van elkaar en van de natuur
  3. Elly Meijer:
    13 augustus 2017
    Kortom weer geweldige verhalen zeg.... maar hebben jullie het echt niet koud?? Natuur is echt overweldigend, maar het weer brbrbr.... Heel veel plezier nog in de komende dagen en ik kijk uit naar een volgend reisverslag. Ik geniet mee met jullie, behalve met het weer geniet ik niet mee.