Thesinge, Nederland

Noorwegen, woensdag 30 augustus

30 augustus 2017 - Thesinge, Nederland

Heelhuids weer thuis!!

Gisteren alles op gemak gingen we inpakken, douchen en ontbijten. Het weer sloeg om, het leek of het herfst al begonnen was. De tomtom " thuis" ingetoetst en het scherm gaf aan dat het 1001 km te gaan was. We gingen naar Kristiansand, deze stad ligt aan de kust bij de monding van de rivier de Otra, in het uiterste zuiden van Noorwegen. Kristiansand heeft bijna 90.000 inwoners. Het is maar een klein uurtje rijden. natuurlijk reden we eerst langs het dorp Evje waar we de gympies voor Violet gingen kopen. Zeer blij was Violet en bleef de hele tijd zeggen hoe licht de schoenen zijn, en je daarmee heel hard kan lopen, etc.

In het centrum van Kristiansand zagen we dat deze stad net als Oslo ook een bosrijke omgeving heeft en we gingen eerst naar Odderøya, een eiland ten zuiden van Kristiansand, waar er vismarkt is. Eenmaal binnen de overdekte vismarkt kwamen we achter dat het een piepklein maar gezellig viswinkel is. Allemaal stonden er bakken met water waarin kreeft, vissen rondzwommen. Rossa werd wit toen ze zag hoe een visboer een kreeft uit het water viste en dat de kreeft zich met de poten worstelde,  en die een klap kreeg vervolgens de poten slap naar beneden vielen. Arme Rossa die snel weer naar buiten wilde. Wel hebben we een zalm en garnalen gekocht.

We zetten ons autootje daar ook neer en gingen de stad in. Na een uurtje keerden we terug naar de auto en gingen naar de passantenhaven en daar geluncht.

Om half vier waren we bij de haven en al kwam onze boot, Color Line, daar al aan maar we moesten nog een uur wachten voordat we aan de boord kunnen. Een uur voor het vertrek moesten we inchecken, dus het werd wachten.

Aan de boord gingen we patat eten en dat was echt lekker. In afgelopen vier weken hebben we maar een keertje gehad,  de Noorse patat uit de oven. In Noorwegen ken men daar patat niet als snack. Alleen op de grote wegen rondom Oslo en Kristiansand zijn er aantal McDonalds aanwezig die vaak samen met een benzinepomp is gevestigd. Niet in een dorp of aan de autoweg etc is er een snackbar. In Tax Free Shop gingen we ook rondkijken en wat dingen gekocht.

Terwijl de meiden naar een grote scherm keken waar er een tekenfilm draaide en Lotte in haar E-reader las ging ik even slapen. De boot vaarde weg om 16.30 en arriveerde om 19.45 in Hirshals. Het ligt in het noordelijker punt van Denemarken. Om 20.00 reed ik op een rechte lijn van de autoweg naar Hamburg. Het was vrij rustig en ik vond even eng om de snelheid op te voeren naar 110 km per uur wat in Denemarken de maximale snelheid is. Dat was de dubbele snelheid dan in de afgelopen 4 weken wat ik had gereden. In Hamburg en Bremen waren er overal werk aan de weg, en in het donker moest ik steeds goed opletten wat voor mij een voordeel had geleverd. Ik bleef concentreren en de uren vlogen voorbij. Onderweg gingen we een paar keer bij een pop stoppen, om onze blaas te legen en koffie te gaan kopen. De meiden kregen een dikke muffin met kersen. Het was in de nacht om 02.00. De drie meiden deden hun ogen weer dicht en ik keek steeds op de navigator hoe de kilometerstand steeds ging aftellen.  Ik zag uiteindelijk het bord waarop Groningen stond en kreeg de kriebels in mijn buik, Mijn Grunn, Mijn Thuis!

Om 05.00 stak Rossa de sleutel in de deur en de bekende geur kwamen we tegemoet, de meiden renden door de kamer en ging rond huppelen. Ook blij!

De reislogger eindigt hier nog niet helemaal want er komt nog een nawoord waarin de gegevens wordt vrijgegeven zoals aantal kilometers van de reis, een terugblik, etc.

1. Christien:
    30 augustus 2017
    Welkom thuis!
  2. Karin:
    31 augustus 2017
    Welkom thuis :)
  3. Dinie:
    31 augustus 2017
    heerlijk om weer thuis te zijn na vier weken rondreis hebben gemaakt.
    Welkom en lekker nagenieten met een wijntje :)